De Woningzoeker

In dit artikel laten we u enkele vragen, en antwoorden daarbij, zien. Misschien leven een aantal van deze vragen ook bij u.

Woningaanbieding

Informatie over het aanbieden van woningen.

• Mag ik een woning weigeren?

Ja, dat mag. Maar soms heeft dat wel gevolgen.

Voor de wensmodule, de vrije sector module of direct te huur module geldt:
-     U mag een woning weigeren. U

kunt dat schriftelijk of digitaal doen. Dit heeft geen gevolgen.

• Reageert u niet op een aanbieding?

Of komt u niet opdagen bij een bezichtiging waarbij een medewerker van de corporatie aanwezig is? Dan kunt u 3 maanden niet reageren op woningen.

Voor de spoedmodule geldt:
U kunt 12 maanden niet reageren op woningen als u:

• Een aangeboden woning weigert.
  • Niet reageert op een woning-aanbieding.
  • Uw gegevens niet compleet en op tijd inlevert.

Tijdens de periode dat u niet kunt reageren op een woning:

• ziet u een melding bij het inloggen.
  • Bouwt u wel inschrijfduur op.
  • Moet u de inschrijving verlengen en betalen als u bericht hierover krijgt.

• Wie krijgt de woning aangeboden?

Na het sluiten van de advertentie wordt De woning in de wensmodule en de vrije sectormodule wordt aangeboden aan de kandidaat met de hoogste inschrijfduur.

Zijn er voorrangsregels?

Dan zijn die mede bepalend voor de volgorde.

De woning in de spoedmodule wordt aangeboden aan de kandidaat die als 1e uit de loting komt.

De woning in de Direct te huurmodule wordt aangeboden aan de kandidaat die als 1e reageert.

• Moet ik altijd reageren op een woningaanbieding?

Ja, dat moet. U kunt op 'Mijn overzicht' reageren op een aanbieding. U geeft daar aan of u de woning accepteert of weigert.

Geeft u niets door?

Dan heeft dat gevolgen voor u. Ook het weigeren van een woning in de spoedmodule heeft gevolgen.  Zie hiervoor  de tekst aan het begin van dit artikel.

• Hoe wordt er geloot in de spoedmodule?

De loting van de spoedwoningen wordt door de computer gedaan.

• Krijgt de kandidaat die aan de beurt is altijd een toewijzing?

Nee, dat is niet altijd het geval. De corporatie kan een reden hebben om niet toe te wijzen. Bijvoorbeeld als blijkt dat:

• Het inkomen na controle niet passend is bij de woning.
  • Er een huurschuld is.
  • Het een woning in de spoedmodule is en de kandidaat geen jaar aansluitend in de regio woont.
  • Er in het verleden ernstige overlast veroorzaakt is.
  • Er niet voldaan wordt aan de voorrangsregel die in de advertentie staat.
  • Wat gebeurt er met mijn inschrijving als ik een woning accepteer?

Als u een woning accepteert, schrijven we u uit als woningzoekende. Uw inschrijfduur vervalt omdat u een woning heeft gevonden. U kunt daarna altijd opnieuw inschrijven en inschrijfduur opbouwen.

• Hoe lang moet ik wachten op een woning?

Dat is moeilijk te voorspellen. Het is afhankelijk van uw wensen en persoonlijke situatie. Daarnaast worden onze woningen op verschillende manieren verdeeld. Ook dit heeft invloed op de wachttijd.

• Spoedwoningen worden verloot. Daarbij speelt inschrijfduur geen rol. Iedereen maakt evenveel kans.
  • Bij vrije sector- en wenswoningen bepaalt inschrijfduur de volgorde.
  • In de direct te huur module geldt 'wie het eerst komt wie het eerst maalt'.

U ziet bij “Onlangs verhuurd” (op de website van De Woningzoeker) met hoeveel inschrijfduur een woning toegewezen is.

Bron: www.woningzoeker.nl

U kunt ook zelf meer informatie vinden op genoemde site. U klikt op “info en contact”, vervolgens scrolt u iets naar beneden met de muis en u ziet: “vraag en antwoord” staan. Daar kunt u klikken op één van de blauwe vakjes. Hebt u echter vragen waarop u het antwoord niet kunt vinden, neemt u dan contact op met Wetland Wonen.