Informatie vanuit Wetland Wonen
Jaarlijkse huuraanpassing
Wetland Wonen heeft onderstaande tekst op haar website staan met daarbij een verwijzing naar de meest gestelde vragen met de antwoorden daarbij.
Ieder jaar passen we op 1 juli de huur aan om de kosten van onderhoud, verbetering en verduurzaming van woningen te betalen. Je krijgt hierover van ons minimaal twee maanden van tevoren een brief, dus uiterlijk op 1 mei. Hierin vertellen we met welk bedrag we je huur verhogen. We leggen ook uit hoe je eventueel bezwaar kunt maken. De Rijksoverheid stelt jaarlijks het maximale huurverhogingspercentage vast.
Belangrijk - huurverhoging 2025 gaat wél door
Minister Keijzer trekt het wetsvoorstel over de huurbevriezing voor 2025 en 2026 in. Dit betekent dat de huurverhoging wél doorgaat per 1 juli 2025. In april heb je van ons een e-mail of brief ontvangen met jouw nieuwe huurprijs per 1 juli 2025. Deze informatie klopt nog steeds.
Veel gestelde vragen met het antwoord op de website van Wetland Wonen.
Hoe hoog mag de huurverhoging voor woningen wettelijk zijn?
Ieder jaar mag een woningcorporatie de huurprijs verhogen. In de wet staan regels voor het jaarlijks verhogen van de huurprijs.
Voor 2025 betekent dit:
- De maximale huurverhoging voor een sociale huurwoning, woonwagen of standplaats is 5,0%.
- De maximale huurverhoging voor een vrijesectorwoning, garage of carport is 4,1%.
- Bij woningen waarbij de maximaal redelijke huurprijsis bereikt vragen wij de maximaal redelijke huurprijs.
Hoe hoog is mijn huurverhoging?
Je vindt de hoogte van je huuraanpassing in de brief die je per e-mail ontvangt. Als er bij ons geen e-mailadres bekend is, ontvang je de brief per post.
Wordt de huurbetaling automatisch aangepast?
Heb je ons gemachtigd om elke maand de huur van je rekening af te schrijven. Dan hoef je niets te doen. Wij passen het bedrag met ingang van 1 juli automatisch voor je aan.
Betaal je je huur op een andere manier? Dan ben je er zelf verantwoordelijk voor om het nieuwe huurbedrag aan te passen of door te geven. Bijvoorbeeld als je je huur betaalt via internetbankieren of via een derde (zoals een bewindvoerder).
Waarom heb ik een hogere of lagere huurverhoging dan mijn buurman/buurvrouw?
De huurprijs die je betaalt, is mede bepalend voor de hoogte van de huurverhoging. Ook als jullie beiden precies dezelfde woning hebben kan de huurprijs en daardoor de huurverhoging verschillen. Hoe kan het dat de huurprijs verschilt per woning? Dat kan meerdere redenen hebben:
- De huren zijn nu gemiddeld hoger dan vroeger. Als je buren er al langer wonen, zijn zij met een lagere huur begonnen. Als je nu een woning gaat huren, betaal je de huurprijs van dit moment.
- Er kan een verschil in de kwaliteit van de woning zijn. Zo heeft de ene woning misschien een cv-ketel en betere isolatie dan de andere woning. Ook de WOZ-waarde kan per woning verschillen.
- Iedereen krijgt jaarlijks een huurverhoging. Maar door een verschil in inkomen kan de ene buurvrouw of buurman een hogere huurverhoging hebben gekregen dan de andere (inkomensafhankelijke huurverhoging).
Wat als ik door de huurverhoging de huur niet meer kan betalen?
De jaarlijkse huurverhoging geldt voor al onze huurders. Daarop kunnen we geen uitzondering maken. Heb je financiële problemen, trek dan op tijd aan de bel. We denken graag met je mee over een oplossing. Dat kan bijvoorbeeld een betalingsregeling zijn.
Betaalprobleem melden bij Wetland Wonen.
Hoe wordt de maximale huurprijs van mijn woning bepaald?
Om de maximale huurprijs van een woning te bepalen werkt Wetland Wonen met het woningwaarderingssysteem, dit geeft de kwaliteit van je woning in punten weer. Ieder onderdeel van je woning, zoals de woonoppervlakte, keuken, sanitair en WOZ-waarde, krijgt punten. Deze punten samen leveren de maximale huurprijs op.
Doordat de onderdelen jaarlijks kunnen veranderen en de WOZ-waarde ook bepalend is voor de woningwaardering is de puntenberekening ieder jaar anders.
Met behulp van de huurprijscheck van de Huurcommissie kan je het aantal punten en de maximale huurprijs van je woning ook zelf berekenen. Op verzoek kunnen wij de woningwaardering van je woning aan je overhandigen.
Bezwaar maken huurverhoging
Hoe maak ik bezwaar tegen de huurverhoging?
Als je het niet eens bent met de voorgestelde huurverhoging kan je vóór
1 juli van dat jaar een bezwaarschrift huurverhoging bij ons indienen. Download een voorbeeld bezwaarschrift.
Meer informatie over de huurverhoging en het maken van bezwaar vind je op de website van de Huurcommissie.
Wanneer kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?
Je kunt alleen op basis van één van onderstaande redenen bezwaar maken tegen de huurverhoging:
- De huurverhoging bedraagt meer dan de maximale huurverhoging.
- De huur komt door de verhoging boven de maximale huurprijs volgens het woningwaarderingsysteemte liggen.
- In het voorstel voor huurverhoging staan fouten. Bijvoorbeeld een verkeerde ingangsdatum of huurprijs.
- Je hebt het voorstel minder dan
2 maanden voor de ingangsdatum ontvangen.
- De huur wordt voor de tweede keer binnen 12 maanden verhoogd*
- De Huurcommissie heeft de huur tijdelijk verlaagd wegens ernstige onderhoudsgebreken en de gebreken zijn nog niet verholpen.
* Let op! De huur mag wel binnen
12 maanden verhoogd worden:
- in het 1e jaar van jouw huurcontract;
- Als tussen de vorige
2 huurverhogingen meer dan een jaar zat;
- als we jouw woning hebben verbeterd.
Wanneer kan ik bezwaar maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging?
Mensen met een hoger inkomen krijgen een inkomensafhankelijke huurverhoging. Je kunt daar bezwaar tegen maken als het volgende voor jou geldt:
- Je huurverhoging is meer dan € 50 (de maximale verhoging)
- Jij of 1 van de andere bewoners valt onder de beperkte groep gehandicapten en chronisch zieken die door de minister is aangewezen.
- Na 2023 is je huishoudinkomen gedaald of je gezinssamenstelling veranderd. Bijvoorbeeld doordat je bent gescheiden of een kind het huis uit is gegaan. Je moet dan aantonen dat je huishoudinkomen lager is geworden dan € 57.143 (als je alleen woont) of € 66.126 (huishouden meerdere personen).
Dat doe je door te laten zien welke bewoners in 2025 op het adres zijn ingeschreven en wat hun inkomen in 2024 was.
Je kunt dit aantonen met:
- Een uittreksel van Basisregistratie Personen (BRP) waaruit blijkt hoeveel bewoners op het adres staan.
- De geregistreerde definitieve inkomensverklaringen van alle bewoners (voorheen het IB60 formulier). Je kunt dit zelf downloaden door in te loggen op Mijn Belastingdienst. Ook kun je het document opvragen via de BelastingTelefoon (0800 – 0543, gratis).
- Je hebt geen inkomensindicatie van de Belastingdienst gekregen bij de brief over de huurverhoging.
- De opgave van de Belastingdienst die is meegestuurd met de brief klopt niet, bijvoorbeeld omdat iemand die op uw adres woonde inmiddels is verhuist. Nadat je dit bezwaar hebt gemaakt, vragen wij een tweede inkomensindicatie op van uw huishouden.
Je kunt geen bezwaar maken tegen het gebruik maken van je inkomensgegevens.
Wat gebeurt er met mijn bezwaar?
Zodra wij het volledig ingevulde bezwaarschrift huurverhoging hebben ontvangen beoordelen wij of je bezwaar terecht is. Als wij het niet eens zijn met je bezwaar, vragen wij de Huurcommissie uitspraak te doen over de redelijkheid van de voorgestelde huurprijsverhoging. Jouw bezwaar moet uiterlijk 1 juli bij ons binnen zijn.
Huurtoeslag bij huurverhoging
Ik krijg huurtoeslag. Moet ik de jaarlijkse huurverhoging doorgeven aan de Belastingdienst?
Wij geven de huurverhoging door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past eventueel je huurtoeslag dan aan na de definitieve berekening. Controleer wel via www.toeslagen.nl of jouw gegevens kloppen.
Heb ik nog recht op huurtoeslag?
Ja, je behoudt in principe je recht op huurtoeslag. Je huurtoeslag kan wel wijzigen. Kijk voor meer informatie over de gevolgen voor je huurtoeslag op de website van de Belastingdienst.
Bron: www.wetlandwonen.nl